ACNE BEHANDELING ALKMAAR

HUIDINIDICATIE - ACNE

Acne is een huidaandoening die onder pubers en volwassen veel voorkomt. Bij acne zien we vaak een combinatie van mee-eters, ontstoken puistjes en littekens. Wij snappen als geen ander dat acne een onzeker of vervelend gevoel kan geven en bieden daarom een breed scala aan behandelmogelijkheden aan om deze huidaandoening te verminderen. We nemen alle tijd om voor jou een uniek behandelplan op maat op te stellen om jou van de beste zorg te kunnen voorzien. Want iedere huid is uniek.

OORZAKEN VAN ACNE

Een van de belangrijkste oorzaken van acne is overmatige talgproductie. Talgklieren in onze huid produceren talg, een olieachtige substantie die de huid beschermt en hydrateert. Bij mensen met acne wordt er echter te veel talg geproduceerd, waardoor de poriën verstopt kunnen raken. Dit creëert een ideale omgeving voor bacteriën om te groeien, wat leidt tot ontstekingen en de vorming van puistjes, mee-eters en puistjes.

De aanwezigheid van Cutibacterium acnes, een bacterie die van nature op de huid voorkomt, speelt ook een rol bij het ontstaan van acne. Deze bacterie komt voor in de verstopte poriën, vermenigvuldigt zich snel en veroorzaakt daar ontstekingsreacties, waardoor acne verergert.

Hormonale veranderingen kunnen bijdragen aan het ontstaan van acne. Verhoogde niveaus van bepaalde hormonen, zoals testosteron, stimuleren de talgklieren om meer talg te produceren, wat de kans op verstopte poriën vergroot. Hormonale schommelingen kunnen ook optreden tijdens menstruatiecycli, zwangerschap of als gevolg van stress.

ACNE BEHANDELEN

Omdat er verschillende oorzaken zijn om acne effectief te kunnen behandelen en daarmee te kunnen verhelpen, zullen wij eerst een uitgebreid intakegesprek uitvoeren en foto’s maken in de huidcamera (Observ520X). Aan de hand van deze informatie zullen wij een behandelplan op maat samenstellen. Want zoals iedereen uniek is, is de huid dat ook. Veelvoorkomende acnebehandelingen die we toepassen bij ons in de praktijk bestaan uit het uitreinigen van de huid en peelings. Wij werken met verschillende peelings om de conditie van de huid te kunnen verbeteren. Hierbij kun je denken aan een salicylzuur peeling, die effectief werkt op het verminderen van de talgklierproductie. Ook zijn peelings met glycolzuur erg effectief om de dode huidcellen te verwijderen en de doorstroom van talg te bevorderen. Daarnaast passen wij ook peelings toe om de overgebleven vlekjes (post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH)) te verminderen. Voor meer informatie over onze peelings verwijzen we je graag naar deze pagina. Acnelittekens worden bij ons in de praktijk doorgaans behandeld met microneedling. Dit doen wij met de Dermapen 4. Op deze pagina vind je meer informatie over de microneedling met de Dermapen 4.

Behandelmogelijkheden van acne zijn onder andere:

VERGOEDING ACNE BEHANDELING DOOR DE ZORGVERZEKERING

De gehele kuur van acnebehandelingen kan gedeclareerd worden door de zorgverzekering, afhankelijk van jouw zorgverzekering en de indicatie. Je kunt de polisvoorwaarden van jouw zorgverzekering bekijken of je in aanmerking komt voor een vergoeding. Neem bij vragen contact op met uw zorgverzekeraar of bekijk deze pagina.